Heb je het gevoel wat vitaliteit en energie te kunnen gebruiken? Even een oppepper die ervoor zorgt dat je weer stralend aan het werk gaat?

Dan is het tijd om jouw energiebronnen aan te boren. De volgende vitaliteitstips kunnen je een stuk op weg helpen!

  • Waardeer jezelf en wees tevreden met jezelf. Zeg tegen je spiegelbeeld: ‘ik mag er zijn’. Probeer de afhankelijkheid van de goedkeuring van anderen los te laten. Jij bent goed zoals je bent!
  • Ken jezelf. Vraag je af wat je het liefst wilt. De dingen die je wilt delen, zijn de dingen die je lief zijn en waar je goed in bent. Doorgaans is dit automatisch wat je wilt en waar je kwaliteiten liggen. Zet de film van je eigen leven aan. Waar kijk je naar? Hoe is de relatie met je partner, je kinderen, je werk? Welk segment is niet zoals je dat zou willen? Herschrijf het scenario zo, dat het wel goed voelt. Schrijf het script voor je eigen leven.
  • Maak keuzes en stel grenzen. Het klinkt misschien simpel, maar prioriteiten stellen is een kwestie van oefenen. Alleen door het werkelijk te doen, merk je wat het oplevert. Zie ook onder ogen wat de gevolgen zijn als je dit niet doet. Ben je assertief genoeg als het om je tijdsbewaking gaat? Wanneer je geen nee’ durft te zeggen tegen onredelijke verzoeken van je leidinggevende, kan dit leiden tot vervelende situaties zoals slaapgebrek, concentratieverlies en andere klachten. Dit kan soms wel een aantal jaren doorsudderen voor de bom barst.
  • Vier je successen. Ga niet gelijk weer door met de volgende klus die op je ligt te wachten, maar sta even stil bij wat je hebt bereikt en geniet daarvan, juist ook van de kleine dingen. Het vieren van en aandacht geven aan grote/kleine prestaties en prettige gebeurtenissen, kunnen een enorme boost geven aan je gevoel van vitaliteit en geluk. Ze geven je energie!
  • Vind jouw energiegevers en herken jouw energieverslinders. Maak de balans op tussen energieverslinders en activiteiten die juist energie opleveren. Zo kost een middagwandeling misschien een half uur. Kostbare tijd, maar door de energie die het oplevert, is er geen sprake van ‘verloren tijd’. Na die middagwandeling hebben je hersenen weer zuurstof gekregen waardoor je je mentale weerbaarheid verhoogt en weer fit aan de slag kan gaan. Voor jouw werksituatie geldt precies hetzelfde. Als je een baan hebt waar je alleen maar doodmoe van wordt, is het tijd om na te gaan of dit werk wel echt bij je past. Je werk zou je juist energie en voldoening moeten opleveren.
  • Positief denken en doen. Is het glas halfleeg of halfvol? Zie je het zitten of zie je overal tegenop? Wat je aandacht geeft, groeit. Dat betekent niet dat je alle narigheid weg moet wuiven en negeren. Het is belangrijk de ernst van sommige gebeurtenissen te onderkennen en dan actie te ondernemen. Kies voor een positieve benadering en doe wat mogelijk is om problemen zo op te lossen. Daarnaast kan lachen wonderen doen voor jouw vitaliteit! Lachen is een mini-workout voor alle organen en je humeur. Ook zomaar even zitten kletsen met iemand kan heel ontspannend werken.Probeer wanneer je een fijn moment hebt hier bewust over na te denken. Probeer vast te houden wat je voelt en laat het tot je doordringen. Je kunt er ook een zinnetje of een woord aan koppelen, waarmee je later dit prettige gevoel weer kunt terughalen.
  • Probeer altijd een zinnig doel te hebben. Als je dingen doet die ertoe doen, zul je de zin van het leven ervaren!

Wanneer je op sommige van deze punten een steuntje in de rug zou willen krijgen of meer inzichten zou kunnen gebruiken is het mogelijk coaching in te schakelen. Wat coaching zou kunnen bieden voor jouw situatie kan helder uiteen worden gezet in een kosteloos oriëntatiegesprek. Geïnteresseerd geworden in mogelijkheden van coaching?

Kijk in de agenda en plan direct een gratis oriëntatie gesprek met Annette »

Bel mij terug

Laat hieronder uw telefoonnummer achter met een tijdstip dat terugbellen het best uit komt, en wij bellen u dan terug.

Mijn naam

Mijn telefoonnummer

Voorkeur tijdstip terugbellen & expertise