Gaan er regelmatig gedachten door je heen zoals ‘Ik moet foutloos werken, want.. ’ of ‘Als dit mij overkomt is dit rampzalig, want dan…’? 

Irrationele gedachten
Dan heb je inmiddels ook wel gemerkt dat in gedachten die spanning (stress) opleveren vaak woorden zitten als ‘verschrikkelijk’, ‘vreselijk’, ‘behoren’ en ‘moeten’. Al die ‘verschrikkelijken’ en ‘vreselijken’ zijn irreële waardeoordelen. Achter elk ‘verschrikkelijk’ en ‘vreselijk’ zit een onrealistische overdrijving. Als je (wanhopig) tegen jezelf zegt: ‘Dit is verschrikkelijk, vreselijk, dit overleef ik niet’, is het alsof er een ramp plaatsvindt in plaats van een teleurstellende gebeurtenis. Je maakt de dingen erger dan ze zijn. In werkelijkheid is die gebeurtenis waarschijnlijk niet meer dan vervelend, erg jammer of zeer ongemakkelijk, maar geen ramp.

Is het realistisch?
Bij ‘behoren’ en ‘moeten’ is sprake van absolute waardebepalingen. In dergelijke gedachtegangen worden ‘verlangens’ vertaald in eisen. En eisen zijn altijd onrealistisch. Het irreële in al dat ‘moeten’ zit in de overdrijving, in het onmogelijke eisen, en in de hoge normen en waarden die je hebt, voor jezelf (ik mag geen fouten maken, ik moet alles perfect doen). Dit ‘moeten’ kan ook gelden voor de mensen om je heen (hij mag dat niet doen, hij moet … ), terwijl de werkelijkheid vaak te relativeren valt.

Het alternatief voor ‘moeten’
Er is niks mis met iets graag willen. Maar als je ‘moeten’ in plaats van ‘willen’ gebruikt, eis je eigenlijk dat iets gebeurt en dan ook nog op jouw manier. En als dat dan niet gebeurt, voel je je rot, overdreven teleurgesteld, tekortgedaan, waardeloos, boos of treurig. Gedachten maak je rationeler en emoties minder extreem door het ‘moeten’ eruit te halen. Hoe kan je dit dan veranderen? Verlangens kunnen ook geformuleerd worden als een wens, als iets wat je graag wilt. Wanneer je het voor jezelf formuleert als iets wat niet perse moet gebeuren, voelt het al direct anders aan. Het is dan meteen een stuk minder vreselijk en zeker niet rampzalig als het niet gebeurt.

Wanneer je het idee hebt dat het ‘moeten’ je stress oplevert en dit effectief functioneren in de weg staat, kan je samen met een jobcoach hiermee aan de slag. Wat een jobcoach in jouw specifieke situatie zou kunnen betekenen, kan duidelijk worden gedurende een gratis oriëntatiegesprek.

 Kijk direct in de agenda en vraag een gratis oriëntatiegesprek aan

Bel mij terug

Laat hieronder uw telefoonnummer achter met een tijdstip dat terugbellen het best uit komt, en wij bellen u dan terug.

Mijn naam

Mijn telefoonnummer

Voorkeur tijdstip terugbellen & expertise