Spanning en verbeelding
Spanning en stress komen voor een groot deel voort uit het feit dat we opzien tegen dingen die zouden kunnen gebeuren: we verbeelden ons de ergste zaken. Inmiddels is duidelijk dat we die angst en vrees voor een groot deel zelf creëren. Daardoor doen we dingen niet, die we wel zouden willen doen. En ook dat laatste kan dan weer de nodige onvrede of schuldgevoelens opleveren. En al kunnen wij je vertellen dat het gevreesde risico in de prak- tijk vaak erg meevalt, de beste manier om daarvan overtuigd te raken is natuurlijk om dit zelf in de praktijk te ervaren.

Bij deze wordt je daarom uitgedaagd de volgende risico-oefening te doen. Je krijgt een keuzelijst van uitdagende, ‘risicovolle’ opdrachten. Kies een of meer van de volgende opdrachten en voer deze de komende week uit.

      • Als je de komende dagen ergens een afspraak hebt, kom dan met opzet te laat en verontschuldig je niet.
      • Vraag aan iemand die je vertrouwt wat hij/zij van je vindt. Laat je niet met een half woord afschepen.
      • Ga iets kopen wat gewogen moet worden en zorg ervoor dat je precies krijgt wat je hebt gevraagd. Geen gram meer of minder. Laat het even- tueel opnieuw wegen.
      • Begin in een bus, trein of op straat een gesprek met een vreemde.
      • Maak in gezelschap bewust fouten.
      • Vraag iemand om de uitleg van een woord, ook al ken je dat woord wel.
      • Geef welgemeende complimenten. Niet alleen aan bekenden, maar ook aan bijvoorbeeld een kelder of winkelpersoneel.
      • Spreek een vreemde aan en zeg dat je hem nog van vroeger kent.
      • Vraag aan een willekeurige voorbijganger waar zij die mooie shawl, pet, hoed et cetera gekocht heeft.
      • Geef het eten in een restaurant terug en vertel dat je het niet goed vindt en een compleet ander menu wilt hebben
      • Je persoonlijke keuze: bedenk zelf iets wat je moeilijk vindt of vreest.

Na afloop ga je in elk geval na:

        • Gebeurde datgene waar je zo bang voor was?
        • Klopten je gedachten over het verloop van de situatie?
        • Wat klopte wel en wat niet? Vraag, zo mogelijk, enige tijd later commentaar aan de betrokkenen. (‘Wat vond je ervan toen ik dat tegen je zei/toen ik me niet verontschuldigde?’, ‘Dacht jij nou wat ik dacht dat jij zou denken?’)

Een overwinning
In de praktijk blijkt dat als je dit soort ‘risico’s’ daadwerkelijk hebt genomen, je dat als een overwinning zult ervaren, hoe moeilijk het ook leek of was. Andere lastige situaties zullen je in de toekomst dan ook minder angstig maken waardoor je er minder tegenop zult zien.

Heb je toch het gevoel een back-up te kunnen gebruiken in deze confrontatie met jouw angst/vrees voor bepaalde zaken? Het is heel logisch als je niet meteen na deze oefening die volledige overwinning hebt behaald. Een coach kan je helpen hier verder in te gaan. Hoe dan? Een kosteloos orientatiegesprek kan helder weergeven wat een coach voor je kan betekenen.

» Kijk direct in de agenda en vraag een gratis oriëntatie gesprek aan

Bel mij terug

Laat hieronder uw telefoonnummer achter met een tijdstip dat terugbellen het best uit komt, en wij bellen u dan terug.

Mijn naam

Mijn telefoonnummer

Voorkeur tijdstip terugbellen & expertise